söndag, november 28, 2010

Vetenskap, sköldpaddor och ett "litet barn"

Igår var jag och Jaume vart på Cosmo Caixa hela dagen tillsammans med 200 barnfamiljer och mängder med okontrollerade barn.
Cosmo Caixa är ett vetenskapscentrum/museum/planitarium. Lite som Universeum i Göteborg.
Först var vi inne i vetenskapscentrumet där man kan prova massa experiment med ljus, ljud, rörelse och så vidare. Det var många grejer som var riktigt coola. 
Fast i spindels nät! 

Ända nackdelen vart ju alla barn som skrek, slogs och sprang omkring helt vilda.

Det är nog en skillnad här mot hemma i Sverige. Vi lär våra barn att vara mer tysta och lugna, speciellt när man är på museum och bio till exempel. Men här eftersom att många vuxna (tro mig med många menar jag majoriteten) skriker och gapar på museum och bio så självklart gör barnen också det.


Men gissa vilket barn som började gråta okontrollerat först? Jo självklart jag!
Vi skulle gå in i regnskogsrummet och precis när jag öppnar dörren så är det första jag ser en stor glasbur från golv till tak med en enorm orm som ligger ihop krullad där i hörnet.
Bara jag skriver detta nu får jag tillbaka panik känslan och hur det vrider sig i hela kroppen.
Så jag rusar ut med ett skrik och börjar gråta som ett litet barn. 

Jaume kommer och går med mig så att jag kan kolla på sköldpaddorna medan han går in.
Vet inte vad det här djuret kallas? Men han vart söt!
Sen kommer han tillbaka och säger att det inte finns några mer ormar, bara den i början.
Så efter mycket övertalning går jag med på att gå in om vi kan springa förbi den jävla ormen och att jag kan blunda.
Jaume räddade dagen! Annars hade jag ju missat den lilla håriga grisen i djungelrummet! 
Efter detta gick vi in i planitariumet som var som en bio fast bioduken var i taket format som ett halvklot runt om. Det handlade om planeter, stjärnor och jordens skapelse osv. Synd att jag inte fattade att man kunde få det på engelska i hörlurar för jag missar så mycket när det är på katalanska.





1 kommentar:

  1. Å vad kul det låter! jag visste inte att du hade en blogg Julia nu måste jag följa dig!! Snart kan vi träffas på riktigt i Espana!!

    SvaraRadera