lördag, maj 28, 2011

Zaragoza

Förra helgen (22-24 maj) var jag i Zaragoza och hälsade på fina Anna som jag läste spanska med på gymnasiet. 
Vilken mysig stad! Påminde mig lite om Göteborg på något vis. Väldigt mycket grönområden och parker och otroligt många fulla uteserveringar. 
Jag tog bussen från Barcelona på fredagen efter jobbet. Resan tog 3½ timme. 
På lördagen gick vi runt hela stan. Det var så fruktansvärt varmt, 32 grader och gassande sol. Jag brände axlarna. 
 Denna kyrkan heter Pilar och är den tredje största kyrkan i världen. Därför även Zaragozas kännetecken. Riktigt imponerande inuti! Väldigt ljus och praktfull med ett vackert kapell inuti. 
Här är floden Ebro som rinner genom stan och slutar i Medelhavet i södra Katalonien.  Det var mycket folk som paddlade kanot och det finns även en artificiell strand så man kan bada.  
 Palacio de la Aljafería. Tyvärr stängde det när vi kom för siesta. 
 Vi gick på eftermiddagen till "El Parque grade de Zaragoza." som ligger precis vid Annans lägenhet. Riktigt mysig med massa caféer, massa folk, cykel uthyrning. Påminde om Slottskogen. 
Det blev mycket av de som man ibland bara behöver ibland; tjejsnack, kunna prata om Kungsbacka, livet i ett annat land och allt annat. Känns så skönt att prata med någon som är mer i samma båt som jag. 
På lördag kvällen åt vi först en jätte god middag på en libanesisk restaurang med några kompisar till Anna. Sen gick vi ut och dansade till klockan 5 på morgonen! Det var så sjukt roligt! Inte dansat och haft så kul utekväll på länge!! 

1 kommentar:

  1. oj va vackert! glada du som får se allt detta!

    SvaraRadera